I made this widget at MyFlashFetish.com.

salam...

akOo rindu sayang kamOo.....

Search This Blog

Wednesday, December 28, 2011

my exam...

3/01/2012-instrumentation
12/01/2012-classical mechanics
14/01/2012-digital electronics & mandarin languange
15/01/2012-mathematics in c++ programming...

so,wish me luck,,,takut je but  wil try my best to get more better result in this semester..
hanya untuk my mom,,

untuk semua yg akan ambil final exam,good luck yer,,,sama2 kita berusaha n seterusnya tawakal,,,yg penting jgn tinggal solat k,berdoa bnyk2...berdoa juga tuk kawan2 yg kita sayang..ok,chow dulu,MASA UNTUK STUDY....!!!!!

c ya next time
bye bye,,,#haeyebiuu :))

Tuesday, December 27, 2011

isteri solehah..

cerita ni cdey and hopefully boleh memberi pengajaran buat kita semua,,


Kehadapan ustaz yg saya hormati…saya tidak tahu..di mana ingin saya mulakan bicara ini… tetapi saya mesti menceritakn kisah ini pada ustaz supaya hati saya tenang dan mungkin dapat meredakan rasa berdosa…saya selama ini…ustaz mungkin tidak kenal saya namun saya mengenali ustaz..tak mengapalah kalau ustaz tak kenal saya pun….

Ustaz saya merupakan seorang lelaki yang mempunyai memori kehidupan lampau yg cukup menyedihkan…harap ustaz tidak bosan mendengarnya….Saya merupakan seorang suami..kepada seorang isteri yg amat baik dan setia….namun ustaz ..saya tidak pernah menghargai kasih dan sayangnya yang dicurahkan kepada saya….kerana pada waktu itu …mata hati saya terlalu buta untuk membezakan yang mana kaca dan permata.

Ustaz saya telah berkahwin dengan seorang wanita yang pada asalnya tidak saya cintai….dia seorang yang sederhana pada segi paras rupanya….seorang yang tidak pandai bergaya …tetapi kuat pegangan agamanya…. bertudung labuh…bersopan santun.. baik budi bahasanya…. Untuk pengetahuan ustaz perkahwinan kami ini.. segala-galanya….diaturkan oleh keluarga dalam keadaan saya masih belum bersedia…

Ustaz terus terang saya katakan yang saya sudah pun mempunyai teman wanita yg jauh lebih cantik daripada isteri saya dan kami amat menyintai antara satu sama lain….cumanya saya akui teman wanita saya ini agak sosial sedikit dan tidak menutup aurat……Ustaz selepas berkahwin dengan isteri saya itu…jiwa saya menjadi kacau dan keliru…..saya amat marah kepada isteri saya…kerana pada anggapan saya kerana dialah saya tidak dapat bersama kekasih saya yg amat saya cintai itu.
Ustaz sepanjang kehidupan kami…saya selalu sahaja mencari jalan untuk menyakitkan hatinya…dengan harapan kami akan bercerai setelah dia tak tahan dengan kerenah saya….namun rupanya ustaz…isteri saya ini adalah wanita yang penyabar….pernah saya tidak balik ke rumah..dengan tujuan isteri saya akan membenci saya…tetapi selama mana lambat sekalipun saya balik ..dia akan tunggu saya dan bila saya masuk ke dalam rumah…dia menyambutnya dengan mesra dan bertanya: “Abang dah makan…?Nak saya panaskan lauk dan hidangkan makanan?”

Ustaz…pernah suatu hari saya menampar mukanya….apabila dia bertanya pada saya…”Abang dah solat?…abang tak pernah solat ke?…..Paannggg..!!satu tamparan kuat saya berikan di pipinya….perasaan geram..marah dan rasa terhina….bercampur ego yg menggila…Bengkak pipinya…dia menangis terisak-isak……saya ingatkan mungkin dia akan membenci saya..tetapi rupa-rupanya…..dia bersabar dan melayan saya sebagai suaminya.

Ustaz pernah suatu hari…dia ingin bermanja dengan saya…..membawa sepinggan nasi goreng yang digoreng…untuk saya …pada masa itu saya sedang berbual mesra dengan kekasih saya di dalam handphone……ketika dia ingin menyuapkan nasi kemulut saya….saya tolak pinggan …sehingga jatuh berkecai bersama nasi goreng yang digoreng khas untuk saya…..dengan linangan air mata….dia mengutip setiap butiran nasi goreng yang berhamburan ke lantai…

Ustaz saya bertambah lupa daratan…saya habiskan masa berhibur dan berlibur dengan kawan-kawan di luar..dengan harapan isteri saya akan lebih sakit hati dan meninggalkan saya rupanya dia tetap tabah dan bersabar…..pernah juga saya menendang badannya kerana dia menasihati saya supaya tidak mencari hiburan dengan jalan yang dimurkai Allah.
Ustaz….pernah suatu ketika apabila keluarganya datang bertanyakan khabar dia kata dia amat bahagia bersama saya…tapi sebenarnya hanya saya yang tahu dia berbohong.

Ustaz suatu hari saya telah diberikan balasan oleh Allah…dan saya kira itu adalah balasan…apabila saya terlibat dengan kemalangan….tulang paha saya patah dan dan sememangnya saya tidak berdaya utk bangun….hampir lima bulan saya terbaring tidak berdaya….ketika itulah isteri saya menjaga saya dengan setia sekali…..berak kencing saya… dia tadahkan… dia basuhkan tanpa ada rungutan atau perasaan genyi mahupun geli ….dialah yang memandikan saya…menggosok badan saya dan memakaikan pakaian utk saya….bila saya mengerang sakit kerana kaki yang bengkak di tengah malam…berdenyut-denyut sakitnya…dialah yang bangun …..dalam keadaan mengantuk dan terhoyong hayang kerana tidak cukup tidur..dia datang kepada saya dan menyapukan ubat krim dan memberi saya ubat penahan sakit…sehingga saya rasa lega dan tertidur….tetapi isteri saya tidak tidur hingga ke pagi…….risau saya mengerang kesakitan lagi.

Ustaz isteri sayalah yang menyuapkan saya makan…dia sendiri tidak akan makan…melainkan setelah saya kenyang….dia akan membuatkan makanan dan minuman mengikut kehendak dan selera saya

Bila saya kenangkan kembali….sewaktu saya terlantar sakit tiada siapa pun dari teman-teman yang setia berjoli dengan saya dahulu… datang menghulurkan bantuan apatah lagi melawat…kekasih saya..lagi lah..apabila dapat tahu saya kemalangan dan tidak boleh bangun…dia tidak mahu lagi..menghubungi saya malah meminta hubungan kami diputuskan..kononnya saya suami orang..huh..sekarang baru dia kata saya suami orang..dulu….dialah yang menghasut dan memberikan harapan pada saya untuk membenci isteri saya… ketika itu barulah saya sedar betapa besarnya kesilapan dan dosa yang telah saya lakukan…Ustaz…..saya …kasar..kejam dan zalim kepada isteri yg menyayangi saya….besarnya dosa saya…..amat menyesal rasanya.

gambar sekadar hiasan
Ustaz….ketika saya boleh berjalan ..sedikit demi sedikit…dan saya beransur pulih….isteri saya jatuh sakit…..badannya menjadi kurus kering….tiada selera makan…terbaring..tak bermaya…..kata doktor yang merawatnya….isteri saya jadi begitu kerana terlalu letih dan susah hati….hati saya menjadi sebak..kerana saya tahu sayalah puncanya….

Ustaz kesihatan isteri saya makin teruk…..mukanya makin pucat….tetapi dia tetap senyum….saya menangis sepuas-puasnya memohon ampun dan maaf di atas kejahatan yg pernah saya lakukan terhadapnya….dia hanya tenang dan menjawab dia telah lama maafkan saya….”Abang saya dah lama maafkan abang…saya sayangkan abang”……berderai airmata saya hancur hati saya….pilu bercampur sebak yang amat sangat…diikuti dengan perasaan menyesal.



Ustaz selepas itu isteri saya di masukkan ke dalam wad kecemasan…..saya menjaganya setiap hari….saya belai rambutnya saya kucup dahinya…sambil airmata ini tidak berhenti—henti mengalir…”Jangan menangis bang….bukan salah abang…..mungkin saya ni yang tidak pandai mengambil hati abang…”Berdentum….seolah-olah hati saya disambar halilintar…saya menangis lagi….sehingga keluarga yang datang melawat terpaksa menenangkan saya…..malah ada yang memuji saya ….kerana beranggapan saya suami yang amat menyayangi isteri…..ternyata pujian itu bagaikan sumpahan utk saya.

Ustaz…..isteri saya ada berkata…dia meminta maaf kerana tidak dapat melahirkan zuriat untuk saya..kerana masanya utk menghadap ilahi semakin hampir….saya meraung….merayu kepadanya agar tidak meninggalkan saya…tapi katanya…setiap yang hidup pasti akan mati…dan dia meminta saya menjaga diri baik-baik….kerana dia tidak boleh lagi menjaga saya….ustaz..saya menangis …sehingga saya menjadi lemah….apabila dia mengucapkan kata kata terakhir itu.

Ustaz…tepat jam 3.00 ptg…setelah dua minggu berada di hospital…isteri saya telah pergi meninggalkan saya selama-lamanya….dengan bebanan dosa dan jutaan kesalan yang menerjah hati ini…saya meraung semahu-mahunya….menyesal di atas kekasaran yg pernah saya lakukan.

Ustaz jiwa saya tak tenteram…apakah Allah akan mengampunkan dosa saya ini…..apakah kekasaran dan kejahatan serta layanan buruk saya kepada isteri ….akan diampunkan Allah….tolonglah ustaz saya amat menderita…..jiwa saya terseksa…..mungkin ini hukuman yang patut saya terima.

Masih terngiang di telinga saya pesanan akhir isteri saya..”abang…jagalah diri baik-baik….jangan lupa tunaikan solat….berbuat baik… takutlah kepada Allah….dan jika bertemu dengan insan bernama isteri….jangan berkasar dengannya sayangilah dirinya.”
Ustaz sebelum isteri saya menghembuskan nafas terakhir…dia ada meninggalkan satu nota dan sebuah lagu untuk saya dengar dan hayati….lagu itu adalah harapan yang dia impikan dari saya tetapi tidak sempat dia nikmati….kasih sayang yang terkandung dalam lagu itu…dia harapakan dari saya….Di dalam nota itu dia menulis “Abang..dengarlah lagu ini dan ingatlah saya selalu…Dahulu…saya senantiasa menanti abang pulang ke rumah…Saya teringin sangat nak makan bersama abang…..mendengar cerita abang….menyambut abang pulang dari kerja….bergurau dan bermanja dengan abang…..memeluk abang ketika tidur…..tetapi semuanya mungkin tidak sempat bagi saya…jaga diri…..sayang abang….selamanya.

Ustaz ….saya harap ustaz tak marah saya meluahkan perasaan begini panjang pada ustaz….kerana inilah pesan isteri saya sekiranya saya merasa terlalu sedih…ceritakanlah pada ustaz dia tahulah apa nak buat utk tenangkan abang……Ustaz….saya harap cerita saya ini dijadikan teladan bagi mereeka yg bergelar suami….sayangilah isteri anda….selama mana anda berpeluang utk berbuat begitu…janganlah terjerumus dengan kesilapan yg saya lakukan…pasti anda akan menyesal tak sudah…..
Terima kasih ustaz….doakan saya…….

* Inilah lagu yang telah ditujukan isterinya itu. Dengarkan melodinya, hayati senikatanya. Tajuk lagu : NOW & FOREVER (by Richard Marx)

Wednesday, December 21, 2011

PERSAHABATAN...

Allah SWT mencipta semua makhluk di muka bumi ini berpasang-pasangan..ye,begitu juga dengan kita,xkan hidup bersendirian.kita xboleh lari dari berkawan dan menjadi kawan kepada seseorang. 

Alhamdulillah,dari aku kecil smpai la umur dah 22 tahun nie,ramai la jugak sahabat aku dan aku sangat bertuah dan berterima kasih buat semua sahabat aku selama hari ini...ye,macam2 perangai la kan yg aku jumpe,,yela,setiap orang mempunyai karekter masing2..

Apa yg kita alami demi teman kadang2 melelahkan,tapi inilah yg menghidupkan dan mempunyai nilai yg indah dalam persahabatan.mungkin dalam bersahabat ini,aku kadang kala aku terlupa untuk menjaga hati sahabat2ku semua,tp percayalah tiada niat di hati nak melukakan mana2 sahabatku semua,,,sesungguhnya aku mencuba untuk menjadi sahabat yg terbaik untuk kalian  semua kerana aku sngat sayangkan kawan2 aku...sb kalian semua adalah keutamaan aku after familyku..hah,sngt pentng bg aku sahabat ni sebab aku ni mmg xleh hidup bersendirian..cuba la ek bayangkan hidup kita tanpa bersahabat,Ya Allah,kosongnya hidupkan?????
Nasib baik lah aku bukan seorang yg suka bersendirian...

so,kita cite sahabat2 aku kat UPM ni,,hah,ktorang ade 7 orng semuanya,.ramai kan?? semua satu kos,satu blok..!! Alhamdulillah,kami sngat rapat,,mengenali mereka berenam dalam tempoh 3tahun ni cukup aku hargai & senangi..cewah,skema lak ayat2 aku pepagi buta ni,hahaha....AIN,CT,MEK,FAZ,FATIN&ZATI,,kalian berenam sesungguhnya sngt bertuah dapat bersahabat dgn aku,hahahaha(bangga diri lak)...xlah,aku yg bertuah dpt kenal dgn korang semua..lain2 negeri,lain2 loghat,macam2 karenah,,,yg sorang kuat majuk,yg sorang perangai macam budak2,ish macam2 lah,,,,kang cite bnyak2 memang xakan habis lah,,tapi kan,yg paling pntg la kan ktorang ni KUAT BERGOSIP OK..!!!! ku harap sngt lah kita semua ni akn bersahabat smpai bila2...mane la taw kan,dpt jd besan ke nanti..alamak..!!! jauh nyerr berangan,grad pon belum lagi,,hahahaha....
tapi dalam tempoh kita bersahabat ni,mungkin la kan aku ade buat salah ke,mintak maaf la ek,,segalanya adalah xdisengajakan,,huhu...percayalah,aku sygkan korang semua...yeay :))

ini lah dia kami bertujuh,,,kami semua cantik2 kan..??? :)

"sebaik2 sahabat disisi Allah ialah orang yg terbaik terhadap temannya"

okaylah,sekian coretan kali ini,,,kebosanan & xboleh tido aku merepek ape tah pepagi ni...sekian untuk semua orang2 aku sayang :))



video

Friday, December 16, 2011

WANITA SOLEHAH??????

Wanita solehah tidak boleh sembarangan mencintai lelaki..dan ada satu hadis yg someone berikan kpd aku mengatakan wanita solehah itu lebih tinggi darjatnya dari bidadari syurga,,eh eh betul ek???? wah,sungguh besar nilai wanita solehah itu kan..?? Ya Allah,sesungguhnya aku ingin menjadi wanita solehah itu,dan hadis ini juga memberi inspirasi kepasa aku untuk memperbaiki diri ke arah yg lebih baik,,Insyaallah..untuk someone itu,doakan saya ok,hehehe..:))



Aku berkata, “Wahai Rasulullah! Adakah wanita di dunia lebih baik atau bidadari?”
Baginda menjawab, “Wanita di dunia lebih baik daripada bidadari sebagaimana yang zahir lebih baik daripada yang batin.”
Aku berkata, “Wahai Rasulullah! Bagaimanakah itu?”
Baginda menjawab, “Dengan solat, puasa dan ibadat mereka kepada Allah, Allah akan memakaikan muka-muka mereka dengan cahaya dan jasad mereka dengan sutera yang berwarna putih,berpakaian hijau dan berperhiasan kuning….(hingga akhir hadis)” (riwayat al-Tabrani)
hah,ini dia hadis yg mengatakan wanita solehah itu lebih baik dari bidadari syurga..erhmmmmmmm,so rasanya semua wanita nak kan.?? hehe :))
sekadar renungan untuk aku mempersiapkan diri menjadi wanita solehah,,,Insyaallah :))

Thursday, December 15, 2011

1minggu je lagi..???????????

eh eh,cepat nyerr masa berlalu, dah nk habis sem ni..serius,cepat je rasenyer..macam2 hal la kan..aku ni malas kan nk update blog aku sendiri ni,tp dok asyik baca blog orang lain je...nak wat cmne kan?? mmg malas nak taip,hehehehe.............ni pon meRAJINkn diri menaip,bosan2 so taip lah...

erhmmm,eh OMBAK RINDU dah 10 juta..??? gila lah,macam nk kalahkan KL GANGSTER je ni,,,wahhhhhh,pengaruh novel ni mmg hebat...aku pon dulu baca novel ni masa tingktn2,bayangkan lama dah kan??then skrg baru ade filem,tambah lak AARON AZIZ yg berlakon,mmg xkan lepas la kann???so,aku dah tgk,3 words yg aku boleh cakap,,SEDIH,BEST,MANTAP..!! hahaha,lagi satu lakonan maya karin kali ni aku suka lak tgk,padahal selama hari ni berlakon xbest mana pon,tp untuk watak izzah ni,maya sngt bagus...cuma,biasa lah muka maya kan mix so,xde la ponpuan melayu sngt,tp xkisah lah,yg penting maya dah buat yg terbaik...sapa2 yg xtgk lagi tuhh,pegi la tgk kat panggung baru ade feel sket,,,hehe,,rasa cam nak tgk lagi lah,hahahahaah........................

ade filem ni baru dapat bayangkan haris dan izzah,,:))


part ni sedih sebab haris nk kawen nak kawen dgn mila,,erhmmm :(

haris bagi tahu sayangkan izzah..:)


Friday, November 11, 2011

11/11/11

assalamualaikum.....cantik kan tarikh hari nie..ini sekadar tarikh,jgn terlalu taksub ok dengan tarikh yg cantik seperti hari nie..huhu...bulan 11 dah,saya suka bulan 11,hehehehe...nape..??? fikir2kan lah dan renung2kan lah...hahahahahahahahahaha (saje je nak gelak kuat-kuat)

Dan ketika ini dpt sy nyatakan sedang mengalami saat2 yg sukar dlm membuat keputusan...ye,keputusan yg ssguh berat tuk sy buat...erhhhmmm,ssh nye nak cerita kan kan???nantilah ade masa yg sesuai akan sy ceritakan di sini,cuma keputusan yg ingin sy buat nanti harap2lah sempurna hendaknya,insyaallah,doakan ye...:)))

Monday, September 12, 2011

~SELAMAT DATANG SEMESTER 5~

assalamualaikum sahabat semua....!!!!!!! eh eh cepatnyerrrr masa berlalu,semester5 dah aku sekarang nie,maknenyewwwww dah senior la kan...hahahaha,sangat cepat masa berlalu..rasenyerrr baru je semalam menjejakkan kaki kat upm nie....azam sem nie,semestinyerrr nak baiki pointer..insyaallah,aku akan buat yg terbaek....subjek sem nie mmg agak payah la kan, mekanik klasik,instrumentasi,digit,n matematik dlm pengkomputeran.huh,susah2..hahahaha,nama pon student fizik kan,.so kena hadapi lah semua nie...ye,aku akan hadapinye dengan baik,insyaallah...Moge2 Allah permudahkan segalanya di semester ni dan akan datang....
ok,habis bab belajar,masuk bab rumate lak....x sangka la plak kali nie rumate ngan NURAINE MARIANA...hahaha,cam lawak je kan dapat sebilik ngan die,cmner la nk idup ngn ain nie,,,bnyak la lagho nyerrrr dari study pasnie,,hahahaha,jgn marah ye ain...!!!!!!!!ni lah ain nyerrrr...moge2 kite dapat berstudy dengan baik sem nie ek......hehe

buat semua member aku,selamat kembali ke universiti masing2 n selamat belajar juga...ok bye bye..see ya next time :)

Sunday, August 7, 2011

Genap 1 tahun...

8 ramadhan 1432H…errrhhhhhhmmmmmmmmm,genap 1 tahun arwah abah tiada di dunia ini lagi..cepat sungguh masa berlalu…terkenang saat-saat ramadhan lalu yg penuh dengan dugaan yg sngt mencabar untuk kami sekeluarga…hnya Allah yg tahu perasaan kami bagaimana,tp Alhamdulillah Allah bagi kekuatan untuk kami menjalani segala cabaran dan dugaan yg Dia berikan kepada kami….buat abah,tenanglah walau dimana abah berada…walaupon genap 1 tahun meninggalkan kami,doa sentiasa mengiringi abah kerana kami sayangkan abah…Abah adalah anugerah terindah yg pernah ade dalam kehidupan kami sekeluarga..i luv u abah forever n ever….

Friday, August 5, 2011

SALAM RAMADHAN...

Assalamualaikum...agak terlewatan nk ucap salam ramadhan sebab xde mase... tp xpe lah ttp nak ucapkan jugak salam ramadhan..huhu.....terasa cepat masa berlalu..Ramadhan yg lalu,terlalu perit aku n keluarga alami....1st day puase kat hospital teluk intan....8th day puase,abah meninggalkan kami sekeluarga..hnya Allah yg tahu perasaan kami sekeluarga...sedih mmg sedih tp abah meningglkan kami pada bulan yg sangat mulia,Alhamdullilah..moge arwah abah ditempatkan dikalangan orang-orang yg beriman..dan aku sebagai anak,xkan lepas mendoakan untuk arwah abah....Insyaallah,aku xkan lupa untuk terus mendoakan arwah abah di sana...cepatnye mase berlalu,,,ye,aku sangat rindukan arwah abah..errrrhhhhmmmmmmm.....buat mak tersayang,aku paham ape yg mak alami sekarang nie,harap mak sentiasa tabah....kami anak-anak mak ade disamping mak..kami sayang mak sangat-sangat......sekali lagi,salam ramadhan...:)

Friday, July 8, 2011

Jiwang sket pg2 buta nie.....



kau mencuri segala jiwa dan cinta yang ada.....jalan cinta sejati hanya dapat ditempuhi oleh mereka yang siap untuk melupakan diri mereka...DEMI CINTA, KESETIAAN HARUS DIBAYAR DENGAN DARI DARAH JANTUNG KITA... :)

KASIHSAYANGCINTA

Jika kita mencintai seseorang, kita akan sentiasa mendoakannya walaupun dia tidak berada disisi kita.
Tuhan memberi kita dua kaki untuk berjalan, dua tangan untuk memegang, dua telinga untuk mendengar dan dua mata untuk melihat. Tetapi mengapa Tuhan hanya menganugerahkan sekeping hati pada kita? Kerana Tuhan telah memberikan sekeping lagi hati pada seseorang untuk kita mencarinya. Itulah namanya Cinta
Jangan sesekali mengucapkan selamat tinggal jika kamu masih mahu mencuba. Jangan sesekali menyerah jika kamu masih merasa sanggup. Jangan sesekali mengatakan kamu tidak mencintainya lagi jika kamu masih tidak dapat melupakannya.
Cinta datang kepada orang yang masih mempunyai harapan walaupun mereka telah dikecewakan. Kepada mereka yang masih percaya, walaupun mereka telah dikhianati.
Kepada mereka yang masih ingin mencintai, walaupun mereka telah disakiti sebelumnya dan kepada mereka yang mempunyai keberanian dan keyakinan untuk membangunkan kembali kepercayaan.
Jangan simpan kata-kata cinta pada orang yang tersayang sehingga dia meninggal dunia , lantaran akhirnya kamu terpaksa catatkan kata-kata cinta itu pada pusaranya . Sebaliknya ucapkan kata-kata cinta yang tersimpan dibenakmu itu sekarang selagi ada hayatnya.
Mungkin Tuhan menginginkan kita bertemu dan bercinta dengan orang yang salah sebelum bertemu dengan orang yang tepat, kita harus mengerti bagaimana berterima kasih atas kurniaan itu.
Cinta bukan mengajar kita lemah, tetapi membangkitkan kekuatan. Cinta bukan mengajar kita menghinakan diri, tetapi menghembuskan kegagahan. Cinta bukan melemahkan semangat, tetapi membangkitkan semangat -Hamka
Cinta dapat mengubah pahit menjadi manis, debu beralih emas, keruh menjadi bening, sakit menjadi sembuh, penjara menjadi telaga, derita menjadi nikmat, dan kemarahan menjadi rahmat.
Sungguh menyakitkan mencintai seseorang yang tidak mencintaimu, tetapi lebih menyakitkan adalah mencintai seseorang dan kamu tidak pernah memiliki keberanian untuk menyatakan cintamu kepadanya.
Seandainya kamu ingin mencintai atau memiliki hati seorang gadis, ibaratkanlah seperti menyunting sekuntum mawar merah. Kadangkala kamu mencium harum mawar tersebut tetapi kadangkala kamu terasa bisa duri mawar itu menusuk jari.
Hal yang menyedihkan dalam hidup adalah ketika kamu bertemu seseorang yang sangat bererti bagimu. Hanya untuk menemukan bahawa pada akhirnya menjadi tidak bererti dan kamu harus membiarkannya pergi.
Kadangkala kamu tidak menghargai orang yang mencintai kamu sepenuh hati, sehinggalah kamu kehilangannya. Pada saat itu, tiada guna sesalan kerana perginya tanpa berpatah lagi.
Cinta sejati ialah kasih Tuhan kepada hambaNya. Kasih murni ialah kasih ibu bapa kepada anaknya. Kasih saudara masa berada. Kasih sahabat masa binasa. Kasih suami isteri sepenanggungan. Kasih orang menaruh harapan.
Cintailah seseorang itu atas dasar siapa dia sekarang dan bukan siapa dia sebelumnya. Kisah silam tidak perlu diungkit lagi kiranya kamu benar menyintainya setulus hati.
Rasa percintaan lebih pahit dari hempedu .Teman percintaan ialah sayu dan pilu, namun demikian, dara dan teruna tetap berpusu-pusu terjerumus ke dalamnya kerana dianggap seperti lautan madu - Raja Pedang Deir
Hati-hati dengan cinta, kerana cinta juga dapat membuat orang sihat menjadi sakit, orang gemuk menjadi kurus, orang normal menjadi gila, orang kaya menjadi miskin, raja menjadi budak, jika cintanya itu disambut oleh para pecinta palsu.
Berkemungkinan apa yang kamu sayangi atau cintai tersimpan keburukan di dalamnya dan berkemungkinan apa yang kamu benci tersimpan kebaikan di dalamnya.
Cinta kepada harta ertinya bakhil, cinta kepada perempuan ertinya alam. Cinta kepada diri ertinya bijaksana, cinta kepada mati ertinya hidup dan cinta kepada Tuhan ertinya Takwa.
Lemparkan seorang yang bahagia dalam bercinta ke dalam laut, pasti ia akan membawa seekor ikan. Lemparkan pula seorang yang gagal dalam bercinta ke dalam gudang roti, pasti ia akan mati kelaparan.
Seandainya kamu dapat berbicara dalam semua bahasa manusia dan alam , tetapi tidak mempunyai perasaan cinta dan kasih, dirimu tak ubah seperti gong yang bergaung atau sekadar canang yang gemerincing.
Tak usah sebut pasal cinta jika kamu tidak sebenar-benarnya mengambil kisah. Tak usah bercakap tentang perasaan, jika ia tidak berada di hatimu. Tak usahlah menunjuk ke dada, jika kamu berhasrat melukakan hati pasanganmu
Cinta adalah keabadian…dan kenangan adalah hal terindah yang pernah dialami
Siapapun pandai menghayati cinta tapi tiada siapa yg pandai menilai cinta kerana cinta bukan objek yg boleh di lihat oleh mata kasar. Sebaliknya cinta hanya dapat ditilik melalui hati dan perasaan.
Cinta mampu melunakkan besi, menghancurkan batu, membangkitkan yang mati dan meniupkan kehidupan padanya serta membuat budak menjadi pemimpin. Inilah dasyatnya cinta !
Permulaan cinta adalah membiarkan orang yang kamu cintai menjadi dirinya sendiri, dan tidak merubahnya menjadi gambaran yang kamu inginkan. Jika tidak, kamu hanya mencintai pantulan diri sendiri yang kamu temukan di dalam dirinya.
Kamu tidak pernah tahu bila kamu akan jatuh cinta. namun apabila sampai saatnya itu, raihlah dengan kedua tanganmu,dan jangan biarkan dia pergi dengan sejuta rasa tanda tanya dihatinya
Cinta bukanlah kata murah dan lumrah dituturkan dari mulut ke mulut tetapi cinta adalah anugerah Tuhan yang indah dan suci jika manusia dapat menilai kesuciannya.
Bercinta memang mudah. Untuk dicintai juga memang mudah. Tapi untuk dicintai oleh orang yang kita cintai itulah yang sukar diperoleh.
Cinta ibarat pasu antik, ia sukar ditemui, sukar diperolehi tapi mudah untuk jatuh berderai
Andainya hadirnya cinta sekadar untuk mengecewakan, lebih baik cinta itu tak pernah hadir.
Cinta sesuatu yg mengasyikkan,ia boleh membuat kita hilang kewarasan fikiran. Cinta juga sebenarnya indah jika pandai menghayatinya. Sebaliknya cinta boleh jadi racun jika tersalah tempat. Apa pun cinta itu buta.
Anyamlah buih-buih di laut demi membuktikan cinta yang suci tanpa menodai keaslian pantai itu.
Cinta sebenarnya tidak buta. Cinta adalah sesuatu yang murni, luhur dan diperlukan. Apa yang buta ialah bila cinta itu menguasai dirimu tanpa pertimbangan.
Bukan laut namanya jika airnya tidak berombak. Bukan cinta namanya jika perasaan tidak pernah terluka. Bukan kekasih namanya jika hatinya tidak pernah merindu dan cemburu.
Cinta bukanlah dari kata-kata tetapi dari segumpal keinginan diberi pada hati yang memerlukan. Tangisan juga bukanlah pengubat cinta kerana ia tidak mengerti perjalananan hati naluri.
Kejarlah cita-cita sebelum cinta, apabila tercapainya cita-cita maka dengan sendirinya cinta itu akan hadir
Di suatu hari kau datang dan bertanyaku apa yang lebih penting padaku : Dirimu atau nyawaku. Dan aku mengatakan nyawaku lebih penting dan kau pun berlalu dengan penuh kekecewaan tanpa pernah kau sedari bahawa kaulah nyawaku itu. Sesungguhnya kau adalah cinta dan nyawaku dalam hidup ini…
Cinta seringkali akan lari bila kita mencari, tetapi cinta jua seringkali dibiarkan pergi bila ia menghampiri
Bercintalah dengan pelajaran, bertunanglah dengan mengulangkaji, berkahwinlah dengan peperiksaan dan berbulan madulah dengan kejayaan.
Cinta pertama adalah kenangan. Cinta kedua menjadi pengajaran. Dan cinta yang seterusnya adalah satu keperluan kerana hidup tanpa cinta bagaikan masakan tanpa garam. Lantaran itu bajailah cinta yang dianugerahkan itu sebaik-baiknya. Agar ia terus mekar dan wangi sepanjang musim.
Kecewa bercinta bukan bermakna dunia sudah berakhir.Masa depan yang cerah berdasarkan pada masa lalu yang telah dilupakan. Kamu tidak dapat melangkah dengan baik dalam kehidupan kamu sampai kamu melupakan kegagalan kamu dan rasa kekecewaan itu.
Hanya diperlukan waktu seminit untuk menafsir seseorang, sejam untuk menyukai seseorang dan sehari untuk mencintai seseorang, tetapi diperlukan waktu seumur hidup untuk melupakan seseorang.
Ada cinta yang agung antara hamba dan Tuhannya. Cinta kudus antara bonda dan anaknya. Ada cinta rafik yang setia. Ada cinta berahi antara kekasih teruna dara. Ada cinta persaudaraan yang tiada bandingnya.
Ada cinta sesama makhluk yang begitu mulia dan cinta dikatakan hampir tidak memilih usia. Ia juga tidak mengira rona bangsa. Tidak ada miskin kaya dalam catatan kamus cinta. Justeru, cinta dikatakan sesuatu yang cukup luar biasa dalam cakerawala hidup setia jiwa.
Cinta itu apabila kamu bertemu dan membuat pilihan yang tepat
Manusia tidak jatuh ‘ke dalam’ cinta, dan tidak juga keluar ‘dari cinta’. Tapi manusia tumbuh dan besar dalam cinta
Cinta kurniaan Ilahi mengapa mesti dibenci? Yang harus dibenci dan dihindari ialah kepalsuan, bukan cinta.
Hidup tanpa cinta seperti makanan tanpa garam. Oleh itu, kejarlah cinta seperti kau mengejar masa, dan apabila kau sudah mendapat cinta itu, jagailah ia seperti kau menjaga dirimu, sesungguhnya cinta itu kurniaan Tuhan Yang Maha Agung.
“Aku mencintaimu”, sukarkah untuk dilafazkan?
Tidak ada cinta yang tidak cemburu -Pepatah Perancis
Sesuatu percintaan yang terjalin di antara dua insan itu tiada ada kemesraan atau kemanisannya sekiranya sentiasa membayangi akan kemusnahan, kekecewaan dan kehancuran.
Cintailah orang yang engkau kasihi itu sekadarnya belaka, barangkali dia akan menjadi orang yang kau benci pada suatu hari kelak. Juga bencilah terhadap orang yang kau benci itu sekadarnya belaka barangkali dia akan menjadi orang yang engkau kasihi pada suatu hari nanti.
Menerima cinta dari seseorang secara terburu-buru tanpa usul periksa latar belakangnya akan merugikan kerana cendawan yang tumbuh melata jika terus dimakan dikhuatiri beracun.
Usah diratapi perpisahan dan kegagalan bercinta kerana hakikatnya jodoh itu bukan ditangan manusia. Atas kasih sayang Tuhan kau dan dia bertemu dan atas limpahan kasihNya jua kau dan dia dipisahkan bersama hikmah yg tersembunyi. Pernahkah kau terfikir kebesaranNya itu?
Cinta itu adalah api yang dingin. Sesiapa yang mendekatinya tidak akan terbakar tetapi tertangkap ke dalamnya.
Cinta itu tidak menjanjikan sebuah rumahtangga aman damai, tetapi penerimaan dan tanggungjawab adalah asas utama kebahagiaan rumahtangga. Cinta hanya sebuah keindahan perasaan. Cinta akan bertukar menjadi tanggungjawab apabila terbinanya sebuah rumahtangga.
Janganlah mengigil kedinginan kerana hilangnya cinta .Tetapi mengigillah dengan kedinginan kerana tiada lagi ada rasa.
Memberikan seluruh cintamu kepada seseorang bukanlah jaminan dia akan membalas cintamu. Jangan mengharapkan balasan cinta, tunggulah sampai cinta berkembang di hatinya, tetapi jika tidak, berbahagialah kerana cinta tumbuh di hatimu.
Berkasih sayang adalah suatu akhlak yang mulia. Oleh itu semai dan bajailah rasa kasih sayang dan cinta terhadap sesama insan, lebih-lebih lagi kepada Allah SWT kerana Allah terlalu kasihkan hambaNya lebih daripada seorang ibu mengasihi anaknya.
Cinta ia tetap hadir,ia datang bukan dengan nafsu atau keinginan tetapi kepasrahan tentang yang mutlak, itulah cinta terulung.
Cinta bukanlah dari kata-kata tetapi dari segumpal keinginan diberi pada hati yang memerlukan.
Usah gembira pada kelahiran cinta pertama. Jua usahlah menangis di awal kegagalan kerana kekeliruan seimbang pertemuan dan perpisahan. Kebahagiaan tidak semestinya kekal abadi.
Pergaulan dan cinta di antara lelaki dan perempuan pada hari ini diibaratkan seperti minyak dengan api, apabila tersentuh maka maraklah ia.
Cinta adalah sebuah telaga yang tiada dasarnya
Untuk menyelami cinta dan cita-cita, anggap dahulu cinta itu derita dan cita -cita itu cahaya. Sebelum mendekati erti cinta, mengertilah dahulu erti cita-cita dan sebelum mengenal cinta, kenallah dahulu cita-cita.
Cinta yang terselit pendustaan ibarat kehidupan yang bercampur gaul dengan penghinaan.
Cinta adalah jika kamu kehilangan rasa, ghairah, romantika dan masih tetap menghargainya.
Cinta lebih mudah mekar di hati yang sedang dilanda kecewa. Cinta seperti ini adalah cinta yang mengharapkan belas kasihan, sebab itu bila sepi telah punah maka selalunya cinta juga akan turut terbang.
Bukan dikatakan cinta apabila yang menjadi matlamatnya semata-mata untuk memiliki sepenuhnya. Tetapi cinta itu ialah perkongsian di dalam kecenderungan dan kegemaran serta perasaan bahawa diri orang yang anda cintai itu tidak kurang pentingnya dari anda.
Hanya ada satu pelita yang dapat kita pegang dan sentiasa menyala di mana-mana jua pun, yang tetap akan menerangi tempat-tempat yang jauh seperti menerangi tempat kita sendiri, iaitu rasa cinta dan kasih sayang pada segala yang bernyawa- Innayan Khan
Manusia merasa kesepian dari cinta kerana mereka kerap hanya membangun dinding, bukannya jambatan kasih sayang.
Cinta yang dikaitkan dengan kepentingan peribadi akan berubah menjadi putus asa.
Dalam percintaan kamu janganlah kamu kesali perpisahan tetapi kesalilah pertemuan kerana tanpa pertemuan tidak ada perpisahan.
Kamu tidak akan mati kerana cinta, tetapi cinta cukup meracuni hidup kamu
Kahwinilah orang yang lebih mencintai diri kita daripada kita mencintai diri orang itu. Itu lebih baik daripada mengahwini orang yang kita cintai tetapi tidak menyintai diri kita kerana adalah lebih mudah mengubah pendirian diri sendiri daripada mengubah pendirian orang lain.
Hiduplah dengan cinta! Tetapi bukan bererti cinta buta. Kita dapat mencintai hidup dengan lebih baik, yaitu cintailah sekelilingmu, baik yang ada diluar dirimu atau didalam dirimu.
Cinta yang suci dapat dilihat dari pengorbanan seseorang, bukanlah dari pemberian semata-mata.
Rasa cinta itu jika dipupuk ke arah dan sinar yang lurus akan membawa pengekalan abadi. Selagi usia di kandung badan .Selagi jiwa merantai hati
Bibir tidak perlu berkata , bila hati sudah bersuara nada cinta dan rindu.
Cinta adalah penyakit manakala perasaan adalah kumannya. Perkahwinan pula merupakan ubat penawarnya.
Ibaratkanlah kehilangan cinta itu umpama hilangnya cincin permata di lautan luas yang tiada bertepi dan harus dilupakan.
Pabila cinta tidak diajarkan di rumah, hampir tidak masuk akal untuk mempelajarinya di mana pun.
Cinta tidak selalu bersama jodoh tapi jodoh selalu bersama cinta.
Kata pujangga cinta letaknya di hati. Meskipun tersembunyi, namun getarannya jelas sekali. Ia mampu mempengaruhi fikiran sekaligus mengendalikan tindakan kita sehingga kadangkala kita melakukan hal terbodoh tanpa sedari.

Wednesday, July 6, 2011

7/07/2011

ye,,,,,,kini melalui hari hari yg sangat sedih mengenangkan segala tarikh yg terjadi tahun lalu......

Wednesday, June 15, 2011

selamat hari bapa...erhhmmmmm

Assalamualaikum……
Tiba sudah hari bapa. Tahun nie tak dapat aku luahkan..Ye, hampir setahun berlalu,tp kenangan bersama abah tak akan aku lupakan sampai bila-bila. Terlalu rindu saat-saat bersama abah…makan,tgk tv,shopping sumenye dengan abah. Tp yang paling aku rindukan adalah suasana selepas solat maghrib,alunan suara abah mengaji lepas solat tidak lagi dapat aku dengar… ya Allah,rindunye kenangan bersama abah… Walaupun abah seorang yang tegas, tapi dia juga seorang yang penyayang dan manja…Semua yang aku inginkan abah tunaikan…abah,nak handphone baru,aku dapat….abah,nak dapat laptop,aku dapat…kiranye sume yang aku nak,mesti dapat lah,mungkin aku anak bongsu,sangat manja dengan abah…ye,abah sangat manjakan anak-anak die… tak sangka hadiah terakhir abah buat aku, raket badminton..mahal kot,tak pernah beli yang mahal2 camni,ingat lagi mase tgh beli tuh,abah ade cakap,beli jela yang mahal-mahal terus,lepas nie tak payah abah belikan lagi,…issshhhh,akan aku jage raket ni baik2,insyaallah… buat semua teman-temanku yang masih ade lagi bapa,ucap dan luahkan betapa anda semua sangat menyayangi bapa anda kerana ajal maut di tangan Allah…sejujurnye,hari bapa kali nie aku rase sangat-sangat sedih…ye,abah adalah idolaku. Abah, abah sentiase berada dalam hatiku…Alfatihah,amin…
" Sebab kemarin hanyalah mimpi dan esok adalah bayangan, Tetapi hari ini sungguh ada dan membuat hari kemarin menjadi mimpi bahagia. Maka pandanglah hari ini menjadi hari terbaik untuk membahagiakan orang tua "

Monday, April 18, 2011

lame giler xupdate blog....huh

assalamualailum.........lamenye saye xupdate blog kan..??? rindu la plak...hehehehe...... erhhmmmm ape ek nk luah...hah..??? ni pasal AWAK YG DAH BERTUNANG...!!!!!!!! dah 2 bulan die bertunang...xpela,2 pilihan die....tp kan 2 minggu nie die asyik kaco saye je.......dh bertunang tuhh wat la cara bertunang....jgn la nk kaco saye lg....rimas taw x...!!!!!!!!!!!!! suke wat hal.....dah bertunang baru nk cakap sayang saye..??? xde makne la oit..!!!! ye,hati nie mmg sayang kat die,tp saye masih de lagi egO n sifat baik kati kat tunang die...ikutkan tunang die yg rampas awak dari saye,tp saye xkisah.......ni sume HUKUM KARMA ok........plz la,jgn kaco saye lagi..!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Saturday, January 8, 2011

rindu die....!!!!! aleesya maisara,hehe





























new sem..!!!!!!!!!!!!!!

1minggu dh berlalu sem dibuka...ye,makin lama makin ssh lak study nie...tah ler,ssh nk target bape tuk sem nie,sb sem lepas pon teruk result...mungkin terlalu bnyk tekanan sem lepas..kehidupan yg terlalu perit tuk aku terima....sedih sepanjang masa....insyaallah aku akan wat yg terbaek sem nie...tuk arwah abah n mak..!!! aku akn cuba wat mak bahagia...mak terlalu sedih sepanjang hujung tahun 2010....
CINTA..??????
haha,maleh rasenye nk pikir,biarlah berlalu...maafkan owng wat kamu cmnie,tp owng terpakse...kite tggu je percaturan yg telah ditetapkn olrh ALLAH pada kite...bukan owng xsayang kamu,tp harap sngt kamu paham owang xnak pikirkan cinta wat mase nie...serabut kepala kot,kamu mesti paham k kalo kamu sayangkan owang......owang sayang kamu!!!!!!!! :)